Foreløpig tittel: Engelsk som praktisk fag
(jeg er ikke så fornøyd med tittelen, men jeg legger ikke mer arbeid i den før siste fase av prosjektet)
Problemstilling
Jeg vil studere og konkretisere det teoretiske bakgrunnsmaterialet for andrespråksundervisning i første og andre klasse, etter problemstillingen hvordan lærer norske elever engelsk?
Begrunnelse for prosjektet
Utgangspunktet er at jeg vil sette fokus på språklæring som en praktisk heller enn som en teoretisk utfordring. Mye annenspråksdidaktikk er basert på lingvistisk kontroversielle og til dels utdaterte syn på grammatikk og muntlig språk, og den er basert på studier av eldre annenspråkselever med en helt annen mulighet for bruk av skriftlige kilder. Dette er ”enda en studie” av naturlig språkbruk og autentiske tekster, men med et klart fokus på norske småskoleelevers læring.
Avgrensing av materiale
Jeg fokuserer på den tidlige andrespråklæringen i norsk barneskole. Aldersmessig og i det at engelsk er et norsk fremmedspråk avgrenser jeg meg dermed fra tospråklighet (bilingualism), men jeg plasserer meg likevel før de grensene mange setter for å kunne mestre et nytt språk aksentfritt (8 år, 12år eller pubertet). Jeg ønsker også i stor grad å begrense meg til kognitive læringsteorier.
Disposisjon
Innledning
Hvordan lærer barn fremmedspråk (hovedvekt på kognitiv teori)
Læring eller tilegnelse (acquisation)
Vurdering av mulige undervisningsstrategier
Avslutning
Teori og metode
Jeg tar utgangspunkt i kognitive læringsteorier etter Jean Piaget og Michael Turner, og i andrespråksteori etter Stephen Krashen. Mitt viktigste verktøy blir analyse og studie av teori, men jeg vil også inkludere kvalitative intervjuer av andrespråkslærere for å forankre prosjektet i skolehverdagen.
Arbeidsprogram
Sommer: Orienteringsfase
September: Planleggingsfase
Oktober – Desember: Innsamling og analyse av teoretisk materiale.
Februar: Intervjuer
Mars: Analyse av intervjuer
April: Avsluttende skrivefase
Mai: ”Sømrom”
Budsjett
Økonomisk er dette et lite krevende prosjekt, som dekkes privat og med støtte fra Lånekassen.
Friday, September 28, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment